Tabung Firash

Monday, 12 May 2014

14 minggu - PERGERAKAN BABYKU

assalamualaikum semua

hari ini nak stori mori sikit laaaa
pecaye atau x
aku sndiri masih xpercaye
btl ke bleh rase pergerakan bayi mase kandungan baru cecah 14 minggu??
sbb dr apr y aku bace sblm ni and misi pom ade gtau kat aku jugak
kite leh rase mase kandungan dlm 18- 20 minggu
btl ke tu pergerakan bayi
o mungkin perasaan aku je kott

lepas selidik punye selidik
kaji pnye kajian
hahhaha
akhirnye temui jawapan
sini
mmg bagus web ni
sume adee
baby da mule bergerak seawal minggu ke-7
ye awal kn??

org kate kalau dpt ase baby aktif diawal kehamilan
dpt baby laki
btl ke?
xkisah la laki ke pompuan
y penting allah da beri rezeki
insyaallah akan dijaga dgn penuh kasih syg

kalau buat ulrtrascan kite akan npk pergerakan bayi
jom tgk aktiviti bayi kite

minggu ke-7 & 8 : 
bayi da mule buat pergerakan am spt membengkokkan badan ke tepi da bergerak bile terkejut

minggu ke-9 :
bayi da boleh sedu, menggerakkan tangan dan kaki, mengisap dan jugak menelan

minggu ke-10:
melentur dan memaling muka, mengangkat tangan dan menyentuh mukanya, menganga dan menggeliat

minggu ke-11:
bayi da mula menguap

minggu ke-14: 
kelip mata

so ape yang aku rase??
mungkin baby terkejut kott
sbb mase tuu tgh syok2 tgk tv
aku bleh plak baring meniarap
terus trase ade bnd grak kt bawah prot aku
igtkan aku terbaring kt bintang peliharaan aku tuu
aishhhh....
sian babyku penyek kene lenyek

so pasni akan ade lg pergerakan bayi kite
jgn terkejut lah kn pasni ok
mase terase tu ase nak nangis pom ade
terharu ke? terkejut ke?
aku pom xpasti

akan datang lebih kuat plak pergerakan babyku dan akan lebih kerap
baby da boleh mengetuk and menendang bila dia merengkangkan tangan and kakinya

dan jangan risao bile xdpt nak rase pergerakan baby
sebabnye baby pom perlukan rehat jugak

jom tgk pergerakan baby akan2 dtg plak
senang tok aku rujuk jugak nanti kn
xde lah tercari2

minggu ke-20 :
 aktiviti baby akan bertambah secara beransur2 dr minggu ke minggu..
 (yela kalau aktif kng terkejut plak ye).
Mase ni baby aktif pd waktu siang di mana dia banyak membuat pergerakan menendang dan balik kuang

minggu ke-24 :
 mungkin mase ni da boleh rase sedu baby,mase ni kite akan rase tersentak-sentak.
 Karung amnion (ketuban) pd mase ni mengandungi sebanyak 750ml cecair yg membolehkan baby bergerak secara bebas.
 Kite jugak bleh sedar bile baby terkejut bile dgr bunyi kuat dgn tiba2..
 ( so jgn buat mummy baby terkejut okey!) 

minggu ke-29 :
 baby akan mula buat pergerakan y kecil dan mantap disebabkan keadaan dia yg terhmpit dalam rahim

minggu ke-32 :
 pergerakan baby mule memuncak pd ketika ini.
 Selepas ini, jumlah pergerakan baby akan berkurang. 
Keadaan ni normal kerana dia sudah tidak mempunyai ruang yg banyak utk bergerak. 

minggu ke-36 : 
Pd mase ni, baby akan menetapkan posisinya dgn meletakkan kepala ke bawah. 
Ini berlaku terutama sekali bg kehamilan pertama krn otot2 abdomen dan rahim kite masih kuat san dpt mengekalkan kedusukan tersebut. 
Pergerakan utama yg kite akan rase pd peringkat ini ialah pukulan tangan dan kaki baby dan juga tendangan kuat yang agak memeritkan pd tulang rusuk kite.
                       Sekiranya ini bknlah kali pertama, otot abdomen kita tidak begitu kuat lagi oleh itu baby                                akan sering mengubah posisinya sehingga tiba tarikh anda dijangka bersalin.

minggu ke-36 hingga 40 :
 Badan baby kini lebih besar dan pergerakan memusing akan berkurangan. 
Sekiranya baby menghisap jari dan jika jarinya terlucut kita akan dpt merasa pergerakan baby y pantas dan perit. 
Ini kerana dia sedang memusingkan kepalanya ke kanan dan ke kiri untuk mencari jarinya semula.

   Dalam tempoh 2 minggu sebelum kelahiran baby, pergerakannya akan semakin brkurang. 
Sebaliknya kita mungkin akan rase tendangan kuat dari dalam rangka  rusuk pd sebelah bahagian. Pergerakan yg semakin berkurangan adalah perkara biasa, tetapi jika bimbang mengenainya jumpalah dgn doktor.  
                         
 Mulai sekarang, baby kita sudah tetao posisinya dlm pelvis dan sedang menunggu masa utk membuat perjalanan keluar. 
Kita mungkin rasa kepalanya seolah-olah sebiji tembikai y menekan lantai pelvis kita. 

 Ada masanya baby akan tidur dan ada masanya dia sgt aktif. 
Baby mungkin aktif menjelang waktu malam ketika kita baru berbaring untuk tidur. 
Corak aktiviti ini mungkin akan berterusan sehingga baby berusia 3 minggu iaitu sehingga dia dapat                membezakan waktu malam dan siang.

No comments:

Post a Comment

Tabung Firash