Tabung Firash

Wednesday, 10 September 2014

31 minggu - Scaling Gigi

Perghhh smpai skrng still terase ngilu 
Assalamualaikum semua
Nak crite sikit pasal semalam la nie

Lepas dr ceckup terus pegi klinik gigi
maklumlah dalam pulau ni mane nak ade klnik gigi
Keluar ke Bandar Botanik
Aku pergi klnik kerajaan je
Mane2 pon same je bagi aku
Pergi Klnik swasta pon same gak sakitnye
Cume doktor jela yang lebih frendly kan

Tapi dentist klnik kerajaan ni memang superb
Layanan macam klinik swasta tauu
SUKE SANGAT
Tahan lah sikit sakit kene korek2 karang gigi aku tu
Apa ingat batu je ada karang
Gigi pon ade tauu

cth karang gigi
tapi aku punya xada lah seteruk ni
dah macam karat dah


Disebabkan gusi aku asyik berdarah dan terase bengkak dah, gigi pun terasa nak trcabut memang aku dinasihatkan cuci gigi ni
Tapi masa asyik tak kene je
Klinik ni ade jadual 
Ibu mengandung Hari Selasa pagi dgn Khamis petang

Rawatan cucu gigi atau scaling bertujuan untuk membuang karang2 gigi dan membuang kekotoran disebabkan rokok, teh, kopi, milo dan sebagainya.
Tetapi bagi perokok adalah sukar untuk membuang stain rokok tanpa menggunakan alat khas pencucian gigi. 
Sekirannya seseorang adalah heavy smoker, stain tersebut akan melekat semula sedikit demi sedikit walaupun selepas gigi dicuci.

Semasa dan selepas pencucian gigi,gusi akan berdarah dan ini adalah perkara normal untuk mereka yang mempunyai masalah gusi.
Karang gigi akan menyebabkan gusi senang berdarah ketika memberus gigi atau makan dan kadangkala berdarah walaupun tidak disentuh.

Selepas gigi dicuci kita akan berasa satu kelainan apabila menyentuh permukaan belakang gigi dengan lidah, biasanya seperti ada ruang.
Ini adalah normal kerana bila karang sudah dibuang akan rasa lekukan gigi asal yang belum ditutupi oleh karang.

ehsan dr pak google
mcm ni lah keadaan gusi aku selalu


eh ehhh
en asben sempat curik gamboo kite pulak
bilik ni pon mcm open air je
pintu memang tak bertutup pulak tu

Sebelum jumpa dentist pagi tu pergi ceckup
Alhamdullilah kandungan dah berusia 31 minggu
Mase misi dok cek2 cari denyutan jantung boleh pulak baby ni menendang2
Aishh xsopan betul anak mummy ni tauu
Marah ke misi agaknye pertikaikan jantina tuuu

Tak apa lah syg,laki ke perempuan ke janji sihat ok..

8 comments:

  1. Nad pun pernah g buat scaling ni...huuuuu sakit nyaa kena korek2 tu...sikit je tak dush2 doktor gigi tu..hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhu memang sakit.. sampai meleleh air mate ni... sebab dah bengkak sgt..nasib lah dentist tu baik je.. siap say sori lg...

      Delete
  2. aduiii.. rasa nyilunya sampai ke sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboiii... mcm mane leh smapi sane lak ni????

      Delete
  3. Replies
    1. bukan takott lahh... ish ishhh issshhh nyilu tuuuu

      Delete
  4. pernah buat scaling, ngilunya ya ampunnn!

    ReplyDelete
    Replies
    1. heeee tau xape kak... memang ngilu sgt.. ase nk tumbuk2 orang je...

      Delete

Tabung Firash