Tabung Firash

Saturday, 14 March 2015

Roti Puri + Susu Pekat Manis

Assalamualaikum semua
Selamat petang
Menjamu apa petang2 ni

Jom teman aku makan roti puri
Aku pon tak tahu betul ke tak namanya ni
Main belasah je ko kan ayu


Last aku makan mase aku duduk dengan opah aku
Tibe2 tekak teringin pulak kan
Aku kol lah emak aku tanya resepi

Korang tau la resepi orang tua mana ade sukat2 pakai cawan ke apa kan
Belasah ikot dan jela

Yang mak aku tau opah selalu tambah susu tepung dalam roti tu
Sebab opah aku memang suka susu 

Bahan :
-Tepung gandum
-Butter 
-Air sejuk
- Garam sikit
- Susu tepung aku gantikan dengan susu segar
- Yis aku tak letak sebab tak reti guna yis

 Sukatan ikot naluri je
Hahahahha

Mula2 letak la tepung tu ikot banyak mana korang nak makan
Tuang air tu sikit2 takot terlebih kang lembik pulak
Tuang agak2 tepung tu boleh uli jadi sampai doh
Then korang gentel bulat2 ye
Leperkan la tak kisah pakai tangan ke pakai pengolek ke pakai botol kicap ke
Buat banyak2 sampai abis la doh korang tuuu
 
Masa nak goreng tu minyak panas yee
Mandiknan lah tepung korang dengan minyak tu
Terbalik2 kan jangan sampai hangus

siap!!!...
senang dan mudah kn??

Aku memang suka susu macam opah aku jugak
Tak mo lah cicah kari ke sambal ikan bilis ke
No feeeeeeelllllll
Korang cicah ikot selera korang la
Wahahahha kasi cicah susu
Sebab tepung tu tak manis pon

aku cicah ng susu je..
mls lak nak bt smbal ikan bilis ke kari ayam ke ape
sbb aku mmg suke cicah ng susu...

bile da siap buat aku puas ati lah ng hasil pertama aku ni kn
wahahahahaha
en asben pon makan xhenti ha...




30 comments:

  1. Sedapnya! Tetiba jadi teringin nak makan roti puri dengan susu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha igt ayu sorang je makan ng susu

      Delete
    2. Dah lama tak makan..... :(

      Delete
  2. Kitaorg sebut telinga gajah huhu..sdp mkn time pns2

    ReplyDelete
    Replies
    1. la yeke...
      ahahaha siyes 1st time dengar

      Delete
  3. best gak tu... tapi saya tak pernah makan lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aikk xpenah makan ke?.. heee nanti try ye
      sedap cicah ng kari

      Delete
  4. macam buat donat juga caranya...

    ReplyDelete
  5. sesekali makan macam nih memang sedap..

    ReplyDelete
  6. saya suka makan dengan kari sardin..:p..
    dengan yang manis2 ni tak leh nak masuk..
    saya buat biasanya bubuh Yis..
    Rupanya kalau tak bubuh Yis pun dia naik kembung cantik macam tu ye?/
    saya nak try la buat macam ni tak payah bubuh Yis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah ayu sebab xpandai gune yis tu yang xletak tuu

      Delete
  7. hakak ayuuu . sedapnyaaa . tlg buatkan utk yaya :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. aikkk...
      meh la dtg rumah yaya
      akk buat spesial untuk yaya

      Delete
  8. Cicah dengan sardin pun sedap ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. aha sedap jugak kan
      tapi kalau ng kari pon sedap kak

      Delete
  9. erm, sedapnya cicah ngan susu..best walaupun simple kan ayu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup bile jarang2 sgt buat mmg sedap pon...

      Delete
  10. Senang pula nak membuatnya ni dik ayu.....makan pun sedap.....hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl tu kak diana
      makanan simple pon sedap jugak

      Delete
  11. Cicah dengan sambal tumis pun sedap..arrgghh! terliur...

    ReplyDelete
  12. wahhh....menu simple tp mabeles..

    ReplyDelete

Tabung Firash