Tabung Firash

Sunday, 24 May 2015

Jenis-jenis Jarum dan Kegunaannya

Assalamualaikum semua

2 jarum bengkok dan 1 patah
Ganas tak?
Aktiviti tergendala gara2 tak ada jarum spare

Bila beli lain boleh salah pilih saiz pulak
Tula pandai guna tapi tak pandai bezakan saiz jarum

Akhirnya jarum saiz 11 sampai

Orang kata belajar dari kesilapan kan
Aku belajar dari pengalaman

Bila dah macam ni baru nak terhegeh-hegeh ambil tahu
Jom tengok jenis-jenis jarum dan kegunaannya

Pengetahuan sedikit yang aku ceduk dari grop di Fesbuk


Berikut adalah Kod Jarum bagi mesin-mesin jahit yang biasa digunakan.

1. HA- Mesin Jahit biasa/ portable (Singer, Brother, dll)
2. DB- Mesin Industri Jahit Lurus (Brother, Juki, Jelita
3. DP- Mesin Industri Jahit Lurus (Singer), Mesin Industri Jahit Sulam (Singer)
4. DC- Mesin Industri Jahit Tepi (SInger, Brother, Juki, dll)

Kalau guna mesin portable, kene pastikan dua benda je
1. Kod Jarum: HA
2. Saiz jarum mengikut kesesuaian kain yang dijahit

Saiz 9 - Kain yang sangat nipis, halus
Saiz 11 - Kain licin, sutera
Saiz 13/ 14 - Kain biasa/ cotton
Saiz 16 - Sederhana tebal, kain langsir
Saiz 18 - Kain tebal, jeans, dll
Jarum emas - Kain lycra, jersey

Itu jela yang aku sedikit perkongsian dari aku
Mana yang dah teror tu kompom dah tau kan
Kita ni baru la nak berjinak-jinak dalam dunia jahitan

29 comments:

  1. Wah! Bagus info ni..dah la mesin Zarith kecik, jarum pun macam dah nak patah bila jait kain tabal sikit huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula en asben pon patah jarum bile jahit seluar
      tu kene tukar jarum tu

      Delete
  2. Lya dpt tahu pun masa kat dlm klas jahitan hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. heeee tula untung kalau pergi kelas kan

      Delete
  3. wah2.. terima kasih sebab tambah ilmu pepagi ni.. heee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdullilah
      firah pon menjahit jugak ye

      Delete
  4. aku cuma tahu dengan jarum jahit dan jarum mute ajah mba hehe
    sekarang jadi tahu jenis-jenis jarum dari mba :) terimakasih infonya..

    ReplyDelete
  5. oh, setiap jarum ada kegunaan dia rupanya... saya selama ni pakai jarum mana2 je. hahahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah akk pon baru tau dik oiii
      selama ni main bedal je kan

      Delete
  6. Cik Mimie stau apa pun xtau..hahaha..

    ReplyDelete
  7. ok laa tuh ayu.. bila tak buat silap, kita tak kan belajar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl tu kak eyda
      kesilapan tu y akan ajar kita

      Delete
  8. good sharing ayu..khaty pun baru tahu nie..nanti kena check balik la..sebab baru beli jarum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khaty dah kena mahir bab jarum2 ni. Mana tau nak kembangkan KA Tailor :)

      Delete
    2. aikk mustahil baru tau
      bkn akk plg teror da ke

      Delete
  9. Akak fail bab ni. Tau jarum untuk cross stitch dan jarum halus untuk jahit baju yang koyak je :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh ok la tu kak farrah
      ala ni pon basic je pon

      Delete
  10. Bagus info tapi kak ekin bab jarum kure taw guna hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala sama la dgn ayu jugak
      ni ponamek dkt grop fesbuk tak igt mane
      so ayu konsikan sama2

      Delete
  11. Pakai jarum biasa ja sebab jahit tangan..hehehhe

    ReplyDelete
  12. jarumm...ohhh...jarum...
    jarum jahit biasa je selalu guna..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh sllu pon guna jarum biasa
      tapi xtau saiz ape

      Delete
  13. haaaa tudia.. iols pening nak faham hihi..
    CT tau jarum biasa cocok2 benang je.. tu pun bukan reti menjahit.. pape hulur kat mak..

    jarum untuk tudung adalah hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha tu jarum pin kan
      alah xpe kite belajar same2
      ayu pon bknny tau sgt pon

      Delete
  14. owhh.ok
    ni bukan bahagian cikna.
    surrender awal2

    ReplyDelete

Tabung Firash