Tabung Firash

Thursday, 4 June 2015

Bila Anak Taknak Makan - Puree Epal dan Lobak

Assalamaualaikum semua
Firash da hampir masuk ke 7 Bulan sudah

Minggu pertama memang berselera anak mummy ni makan
Orang yang tak sabar nak makan bila bagi makan macam mana
Tapi masuk hujung minggu kedua dia taknak makan

Bekalkan dekat pengasuh macam-macam
Semua nya ditolak
Padai ketap mulut meraung-raung macam kene pukul
Aku pon sampai putus asa

Nenek tempat pengasuh suruh aku jangan bawa makan lagi dalam seminggu tengok macam mana
Puas da aku bagi semuanya tak menjadi
Nak katakan kenyang tapi nenek bagi waktu pagi sebelum dia menyusu
Mungkin belum bersedia

Tapi bila aku makan depan dia tau pulak dia terliur
So apa aku buat
Aku makan depan-depan dia
Memang dia dok nampak macam mengunyah

Lepas aku abis makan aku pon dengan lafaz bismillah aku suap
Ok percubaann pertama tak berjaya


Tengok abis licin puree yang aku buat untuk percubaan kedua
Kuasa suapan menggunakan tangan mummy tau
Amboii gedik nya anak mummy sorang ni
Nak kene bersuap tangan pulak sekarang
Kali ni mummy gabungan epal + lobak untuk Firash
Baby ni kalau bagi makan benda sama pon bosan
Dan alhamdullilah sekarang da boleh terima makanan 

Sebenarnya mengikut kefahaman yang aku selidik sikit-sikit
Kita bagi makan bayi 6 bulan bukan untuk baby kenyang
Cume untuk perkenalkan je rasa yang pelbagai pada baby kita
So pada sesiapa yang ada masalah macam aku jangan risau kalau anak korang yang baru nak merasa makanan ni tak nak makan lagi
Mungkin belum masanya
Yang penting sebagai ibu bapa kita jangan putus asa
Insyaallah



Lepas makan jangan lupa bagi air masak tau
Kang tercekik pulak
Si bambam berebut botol dengan mummy
Bukannya dia nak minum
Main je dengan puting botol tu

15 comments:

  1. Alololor...pandai dah Firash sekarang yer..t bagi dia rasa bnda2 masam pulak..hihi..

    besar botol Firash, patutlah bambam..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaha xdpt nak bayangkan muke firash kalau makan bnd masam kan
      bnd yang xmasam ponmcm2 jenis muke dia buat

      Delete
  2. Amboi,..pandai main rebut2 pulak ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aha suke sgt nak berebut sangat kan

      Delete
  3. zafran tak rasa cikna masak lg.
    nnt dah besar skit cikna masak sedap2. kasi gemokss skit hero kesayangan hamba

    ReplyDelete
    Replies
    1. heeee jangan la kasi zafran je
      mummy nak jugak
      lame da xmakan masakan cikna ni
      nak kene tggu raya haji gamaknye

      Delete
  4. membesar dengna baik ye bambam Firash tu

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. alamak...
      kembang mummy dia nie

      Delete
    2. Hihihihi kembang hidung ke mummy

      Delete
  6. kenyang perut senang hati je firash
    senyum x perlu kata apa-apa :)

    ReplyDelete
  7. hahaha nak mami jugak yang suapkan hehe..

    ReplyDelete
  8. nak jugak mommy dia suapkan
    cerdik sangat firash ni

    ReplyDelete
  9. ohh baru tau yg psl baby sekadar nk rase mqkanan.ingatkan mmg utk kekenyangan perut die

    ReplyDelete

Tabung Firash