Tabung Firash

Friday, 5 June 2015

Perkongsian Jumaat - Kelebihan Sedekah

Assalamualaikum semua
Salam Jumaat
Masih dalam mood cuti sekolah ke masing2
Alhadmullilah famili mertua selamat sampai pagi tadi
Ada urusan di KL esok
Hari ni Tokbah Dengan Tokmi lah yang mengasuh Firash

Ok jom kali ni aku kongsikan kelebihan bersedekah


"Wahai anak Adam! Belanjakanlah (hartamu itu), nescaya Aku (Allah) membelanjakan (menambah) kepadamu".

Orang yang menahan hartanya atau kedekut untuk membelanjakan hartanya di jalan kebaikan, mestipun  hartanya tidak binasa secara zahir, tetapi pada hakikatnya akan binasa jugak, kerana pemiliknya tidak langsung memanfaatkan hartanya untuk kepentingan akhirat dan dunia
Pasti ramai yang sedia maklum tentang kebaikan kalau kita rajin bersedekah bukan

Sentiasalah kita bersangka baik dengan Allah SWT dan musabahah diri dia atas segala kejadian yang menimpa diri kita kerana setiap kejadian ada hikmah di sebaliknye.

Sama-sama lah kita bersedekah, tak kira pada sesiapa pon
Yang penting hati ikhlas memberi tanpa meminta balasan 
Sekurang-kurangnya senyumlah, kerana senyum itu satu sedekah


22 comments:

  1. besok antara amalan yang kita bawa ke kubur pun
    adalah amalan sedekah
    apapun nice sharing ayumie =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhmdullilah same2 kite kongsi untuk peringatan sndiri jugak kak

      Delete
  2. Betul tu.. Cik Mimie selalu berpegang pada ayat ni.."Bila kita ada rezeki lebih dan kita kongsi atau sedekah pada orang lain, insyaAllah Allah akan berganda2 kan lagi rezeki kita kelak"

    So, sedekah untuk ayu Cik Mimie senyum je ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl tu cik mimie
      bukan makin miskin kalau kite berkongsi
      insyaallah makin bertambah

      Delete
  3. amalan sedekah akan melipatgandakan rezeki kita

    ReplyDelete
  4. betul kak ayu... kalau kita sedekah kan, pahala dia bercabang 7, pastu bercabang 7 lagi...pahala dia besar sangat.... lagi bagus kalau kita sedekah makanan pada orang, setiap kali orang tuh beribadah, kita dapat sekali pahalanya :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. aminnn..
      insyaallah aisya
      semoga segala amalan sedekah kite mendapat keredaanye

      Delete
  5. Lagi banyak kita memberi, lagi banyak rezeki utk kita :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl tu kak farrah
      makin banyak kite memberi makin banyak yang kita dapat
      tapi ingat, memberi bukan kerana terpaksa yee

      Delete
  6. salah satu cara aida x lupa sedekah ialah anak2 dara berdua tu.
    pantang la diorang jumpa tabung kat mana2.
    "ibu, nak singgit" hu hu hu...
    alhamdulillah :) kekadang kita ni terlupa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh alhmdullilah
      anak2 yang akan igkatkan kite

      Delete
  7. nice sharing mummy.
    haaa yela.
    sume ada.
    cikna je takde. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula selalu cikna yang menemani kan
      ni rasa lain plak
      lain kali ok

      Delete
  8. betul tu amalan sedekah..rezeki bertambah

    ReplyDelete
  9. sentiasa pegang kata2
    bila sedekah 1 Allah ganti 10 kali ganda..tak kira dalam bentuk apa sekali pun

    ReplyDelete
  10. dengan bersedekah takkan miskinkan kita
    berlipatkali ganda pahalanya disana nanti

    ReplyDelete

Tabung Firash